Zdrowa żywność

Zachowaj tropikalny nastrój zimą

W sezonie jesienno-zimowym ludzki organizm nie otrzymuje wystarczającej dawki światła słonecznego. W tym okresie wiele osób uskarża się na brak energii, zarówno na codzienne obowiązki,

W sezonie jesienno-zimowym ludzki organizm nie otrzymuje wystarczającej dawki światła słonecznego. W tym okresie wiele osób uskarża się na brak energii, zarówno na codzienne obowiązki, jak i na życie towarzyskie. Częściej popadamy również w przygnębienie lub apatię. Firma Chiquita zaprosiła do współpracy znane autorytety w celu opracowania zestawu porad, które pomogą Polakom poradzić sobie z tzw. “zimową chandrą”.

Nadchodzi okres jesienno-zimowy. Dni stają się coraz krótsze, słońce już nie tak chętnie zagląda nam w okna, niebo często powleka gruba warstwa chmur, z których pada deszcz lub śnieg. Z dnia na dzień spada temperatura powietrza. Kto z nas nie marzy wtedy aby znaleĹşć się daleko stąd – na słonecznej plaży, wśród zielonych palm przez które prześwitują dojrzewające w słońcu dorodne kiście bananów. Zamiast tego codziennie zmagamy się z szarugą, zimnem i brakiem słońca. Zmiany zachodzą wtedy nie tylko w przyrodzie, ale również w organizmie i psychice każdego nas.

Choć dziś dysponujemy naukowymi dowodami istotnego wpływu pór roku na funkcjonowanie ludzkiego organizmu, jednak już w starożytności, w oparciu o własne doświadczenia i dar obserwacji, wielki grecki lekarz – Hipokrates twierdził: “Kto chce uprawiać medycynę we właściwy sposób musi przede wszystkim obserwować porę roku i to, co ona przynosi”. Warto zatem zastanowić się jak zjawiska pogodowe oraz zmiany w przyrodzie towarzyszące miesiącom jesienno-zimowym oddziałują na psychofizyczną kondycję człowieka. Wiedza na ten temat pozwoli nam skutecznie walczyć z sezonową depresją i pomoże zachować dobry nastrój i energię nawet w najbardziej ponury dzień.

Przede wszystkim stopniowe skracanie się dni, a wydłużanie nocy powoduje, że połowę czasu przeznaczonego na zwykłe formy aktywności spędzamy w ciemnościach. Wskutek powyższego ludzki organizm nie otrzymuje dostatecznej porcji światła słonecznego. Dowiedziono, że wskutek niewystarczającej jego “dawki” obniża się w mózgu poziom neuroprzekaĹşników warunkujących dobre samopoczucie (takich, jak np. serotonina), zwiększa się poziom melatoniny i rozregulowaniu ulegają rytmy biologiczne. To właśnie powoduje, iż wielu spośród nas uskarża się na tzw. “zimową chandrę”. Popadamy wtedy w przygnębienie lub apatię, często jesteśmy rozdrażnieni, brak nam energii, chęci do działania, nie mamy sił ani na życie towarzyskie ani na realizację codziennych obowiązków. Mamy też poczucie ociężałości i mniejszej wydolności – dłużej śpimy, czujemy się bardziej zmęczeni, mniej twórczy i spontaniczni. Chętniej również “podjadamy” słodycze, przez co zwykle przybieramy na wadze.

READ  Napar z rumianku

“Gdy nastają jesienne słoty konieczne są różnego rodzaju “dopalacze”. Najlepszym antidotum są pozytywne myśli. Naukowcy udowodnili już dawno, że optymiści są bardziej odporni na pogodowe dolegliwości. Świetnie działają również wspomnienia z wakacji i oglądanie wakacyjnych zdjęć” – mówi Maja Popielarska*, dziennikarka prowadząca w TVN Style program “Maja w ogrodzie”. “Na stole w kuchni zawsze stoi misa pełna owoców. Wieczorami mam wielką ochotę na owoce. Nie jadam kolacji, więc na koniec dnia funduję sobie zawsze jakiś miły owocowy akcent. Nie mówiąc o mocnej herbacie z cytryną, którą najczęściej zaczynam i kończę dzień. Tu bardzo poważnie, jestem przeszczęśliwa, bo mój syn wreszcie zaczyna przekonywać się do owoców, dwa dni temu poprosił o co? O banana! Byłam wniebowzięta, bo do tej pory istniał ogórek kiszony i czasami jabłko” – dodaje.

Jeżeli już mowa o bananach to warto wspomnieć, że są one idealne na poprawę humoru w zimowe dni dzięki zawartości witaminy B6 i magnezu, które wywierają istotny, pozytywny wpływ na nasze samopoczucie. Ich niedobór powoduje stan podenerwowania, trudności z koncentracją, zmęczenie i kłopoty z zasypianiem. Zatem powinniśmy pamiętać, aby w naszej jesienno-zimowej diecie nigdy nie zabrakło dobroczynnych bananów Chiquita. Pamiętajmy, iż stanowią one zdrowy substytut słodyczy, na które mamy w tym okresie większą chęć. Chiquita podaje kilka praktycznych porad, które powinny pomóc osobom wrażliwym na cykliczne, związane z porami roku zmiany. Wskazówki zostały przygotowane przez dr Annę Radomską** – psychologa rozwojowego.

1. Śpij wystarczającą liczbę godzin, gdyż niedostatek snu sam w sobie obniża nastrój, napęd i zwiększa drażliwość;

2. Sypiaj, o ile to możliwe, w pokoju z oknem wychodzącym na na wschód; zostawiaj żaluzje lub zasłony odsłonięte tak, by budziło Cię poranne światło słoneczne;

3. Jeśli rano trudno Ci się obudzić – zapalaj światło we wszystkich pomieszczeniach, w których przebywasz.

READ  Witaminowa bomba w odcieniu czerwieni

4. Zadbaj o wyposażenie własnego domu i miejsca pracy w wielkie okna, zapewniające maksymalny dopływ światła słonecznego;

5. Pomaluj ściany swojego pokoju w jasne, pastelowe, “śródziemnomorskie” kolory, które będą działać na Ciebie ożywczo i kojarzyć się z ciepłem lata;

6. Jak najwięcej czasu, nawet w pochmurne dni, spędzaj na świeżym powietrzu, zwracając twarz w kierunku słońca; najlepsze są poranne spacery (między 6.00 a 9.00), gdyż ekspozycja na światło w tym czasie – porze największego nań zapotrzebowania – daje największe efekty w postaci poprawy samopoczucia;

7. Pielęgnuj letnie wspomnienia i planuj kolejne wakacje – pomoże Ci to przetrwać trudny, jesienno-zimowy okres, w którym następuje naturalny spadek dynamiki życiowej;

8. Zrezygnuj z tzw. “pustych kalorii” zawartych w słodyczach; odpowiednio zmodyfikuj swoją dietę tak, by dostarczać organizmowi duże ilości tryptofanu – aminokwasu egzogennego, który umożliwia tworzenie się serotoniny. Znaczne ilości tryptofanu znajdują się w takich produktach, jak: banany, indyk, soja łosoś, chleb, mleko i ser żółty. Pamiętaj, że istotny, pozytywny wpływ na samopoczucie wywierają także witaminy z grupy B, w tym: B1, B3, B5, B6 (zawarta m. in. w bananach) oraz B12, kwas foliowy i magnez;

9. Co najmniej trzy razy w tygodniu przez pół godziny, regularnie wykonuj ćwiczenia fizyczne – poprawiają one nastrój i zwiększają poziom energii, gdyż ruch zwiększa w mózgu poziom endorfin, zwanych “hormonami szczęścia”;

10. Pielęgnuj relacje z innymi, nie izoluj się; badania naukowe dowodzą, że bliskie więzi i wsparcie społeczne: utwierdzają w przekonaniu o osobistym wpływie na daną sytuację, zwiększają odporność, pomagają radzić sobie ze stresem; bierz zatem udział w imprezach kulturalnych, życiu religijnym, spotkaniach towarzyskich;

11. Traktuj siebie z wyrozumiałością i tolerancją; daj samemu sobie prawo do “dostrojenia się do natury” i zmniejszenia aktywności w tym czasie; nie narzucaj sobie nadmiaru obowiązków, którym nie masz siły i ochoty sprostać;

READ  Sok z owoców granatowca BIO

12. Jeśli objawy się nasilają i zakłócają codzienne funkcjonowanie zawodowe i/lub społeczne skonsultuj się ze specjalistą – psychologiem lub psychiatrą; być może cierpisz na tzw. depresję sezonową, którą leczy się m.in. za pomocą fototerapii (terapii światłem).

* Maja Popielarska – dziennikarka telewizyjna i prezenterka pogody w telewizji TVN (od 1999 roku), TVN24 (od 2001). Absolwentka SGGW, ze specjalizacją architektura krajobrazu. Poprzednio prezenterka pogody i kierownik produkcji magazynu “Zoom” w stacji RTL7. W latach 2003 – 2005 prowadziła też prognozę pogody w TVN Meteo, gdzie obecnie ma swój własny ogrodniczy program poradnikowy pt. ” Maja w ogrodzie”. Kocha wiosnę i kwiaty, uwielbia gotować. Od 10 lat na wizji.

** dr Anna Radomska – adiunkt w Zakładzie Psychologii Wychowania i Rozwoju Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego; zainteresowania naukowe: psychologia rozwoju człowieka, psychologia humoru i śmiechu; autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych i popularyzatorskich, dotyczących psychospołecznych funkcji poczucia humoru.

Tekst powstał w oparciu o materiały opracowane przez ekspertów pozyskanych przez firmę Chiquita.

http://media.edelman.pl/pr/66320/pogoda-ducha-na-niepogode-zachowaj-tropikalny-nastroj-zima

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy