Ogólnopolski Program Promocyjny „DoceÅ„ polskie”
SpecjaliÅ›ci z branży spożywczej już po raz kolejny oceniÄ… żywność polskich producentów. 28 paĹşdziernika w Czeladzi odbÄ™dzie siÄ™ XVIII audyt artykułów biorÄ…cych udziaÅ‚ w programie „DoceÅ„ polskie”. Certyfikaty potwierdzajÄ…ce rodzime pochodzenie wyrobów i ich wysokÄ… jakość otrzymajÄ… tylko wyróżniajÄ…ce siÄ™ propozycje z asortymentu polskich firm. Producenci mogÄ… jeszcze przesyÅ‚ać zgÅ‚oszenia, zyskujÄ…c tym samym możliwość udziaÅ‚u w przedsiÄ™wziÄ™ciu realizowanym od 2011 roku pod patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program „DoceÅ„ polskie” – szansa dla rodzimych producentów żywnoÅ›ci
Inicjatywa promująca rodzime artykuły spożywcze najwyższej jakości, jako jeden z niewielu podobnych projektów, cieszy się patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Organizatorzy programu oferują producentom możliwość udziału w różnorodnych przedsięwzięciach, których celem jest promocja polskiej żywności i jej wytwórców.
Zasady przyznawania znaku promocyjnego
– Najistotniejszym elementem funkcjonowania programu sÄ… odbywajÄ…ce siÄ™ co kwartaÅ‚ atestacje żywnoÅ›ci, podczas których Loża Ekspertów przyznaje certyfikaty „DoceÅ„ polskie” – wyjaÅ›nia Marek Bielski, twórca Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „DoceÅ„ polskie”.
– PrzewodniczÄ…cym jury jest Mirek Drewniak, mistrz kuchni, współzaÅ‚ożyciel i czÅ‚onek Fundacji Klubu Szefów Kuchni. Poza nim, w Loży zasiadajÄ… osoby z dÅ‚ugoletnim doÅ›wiadczeniem w branży spożywczej. Każdy z ekspertów indywidualnie ocenia wszystkie artykuÅ‚y zakwalifikowane do udziaÅ‚u w audycie, w którym może uczestniczyć tylko żywność z „polskim akcentem” – produkowana z rodzimych skÅ‚adników, wg tradycyjnej receptury lub tworzona na terenie Polski – uzupeÅ‚nia Karolina SzlapaÅ„ska, organizatorka przedsiÄ™wziÄ™cia.
Posiadanie „polskiego akcentu” to wÅ‚aÅ›ciwie jedyne kryterium wziÄ™cia udziaÅ‚u w programie; zaangażować może siÄ™ każda firma, bez wzglÄ™du na zasiÄ™g, czy rodzaj produkcji. Dla maÅ‚ych firm jest to zatem szansa zaistnienia na nowych rynkach, a dla producentów o ugruntowanej pozycji – sposobność podkreÅ›lenia polskiego pochodzenia żywnoÅ›ci.
Wszystkie produkty starające się o laury programu otrzymują od jurorów noty za smak, wygląd i stosunek jakości do ceny. Za każdy z ocenianych aspektów można zdobyć punkty w skali 1-10. Znakiem promocyjnym wyróżnia się jedynie żywność, która zdobyła minimum 7,5 punktu. Tytuł TOP PRODUKT jest natomiast zarezerwowany dla wyrobów z maksymalnymi notami.
O certyfikat ubiegajÄ… siÄ™ producenci różnorodnych wyrobów. SzansÄ™ zdobycia laurów „DoceÅ„ polskie” majÄ… m.in. pieczywo, nabiaÅ‚, miÄ™so, przetwory, napoje, sÅ‚odycze, warzywa i owoce, mrożonki, alkohole, przekÄ…ski, makarony, dania gotowe, jak również produkty marek wÅ‚asnych.
Istotne jest, że godÅ‚o „DoceÅ„ polskie” jest nadawane na 24 miesiÄ…ce. Po upÅ‚ywie tego okresu producenci zainteresowani dalszym korzystaniem ze znaku promocyjnego, sÄ… zobowiÄ…zani dostarczyć produkt do ponownej oceny. Nagrodzona wczeÅ›niej żywnoÅ›ci podlega takim samym kryteriom co wyroby biorÄ…ce pierwszy raz udziaÅ‚ w audycie.
Jeszcze można zgłaszać żywność do oceny
Najbliższa certyfikacja odbędzie się 28 paĹşdziernika br. Wytwórcy mogą jeszcze przesyłać do organizatorów programu formularze zgłoszeniowe. Szczegółowych informacji dostarcza strona internetowa programu.
W gronie produktów, które już niebawem zostanÄ… ocenione przez specjalistów z branży spożywczej znalazÅ‚y siÄ™ m.in. dwie wody Staropolanka; Staropolanka 2000 lekko gazowana oraz Staropolanka gazowana. – Głównym motywatorem zgÅ‚oszenia Staropolanki do programu byÅ‚a ranga samego znaku ,,DoceÅ„ polskie”. Wysoka jakość i polskie pochodzenie naszych naturalnych wód mineralnych, sprawia, że produkty marki Staropolanka w peÅ‚ni wpisujÄ… siÄ™ w ideÄ™ programu. Dlatego też poprzez tego typu wyróżnienia chcemy, żeby konsumenci wiedzieli, że Staropolanka to dobry wybór, ponieważ siÄ™gajÄ… po to co najlepsze wÅ›ród polskich produktów i w peÅ‚ni naturalne – przekonuje MaÅ‚gorzata Agopsowicz-Weszka, Kierownik Marketingu Staropolanki.
UdziaÅ‚ wód Staropolanka w audycie żywnoÅ›ci jest jednÄ… z licznych inicjatyw podejmowanych przez przedstawicieli tej marki. – W dziaÅ‚aniach promocyjnych wokół marki Staropolanka, bardzo czÄ™sto podkreÅ›lamy fakt, że nasze produkty wywodzÄ… siÄ™ z Uzdrowisk KÅ‚odzkich, że stoi za nimi wieloletnia tradycja, a ich skÅ‚ad mineralny jest wartoÅ›ciowym uzupeÅ‚nieniem codziennej zdrowej diety zarówno dla dorosÅ‚ych, jak i dzieci – dodaje MaÅ‚gorzata Agopsowicz-Weszka.
Choć werdykt Loży Ekspertów poznamy pod koniec miesiÄ…ca, przedstawiciele marki już teraz planujÄ…, że w przypadku pozytywnego wyniku audytu, znak „DoceÅ„ polskie” bÄ™dzie wyeksponowany w materiaÅ‚ach informacyjnych i promocyjnych, a także na stronie internetowej oraz fanpage’u marki.
Dlaczego warto wziąć udziaÅ‚ – laureaci o programie „DoceÅ„ polskie”
– Do podjÄ™cia decyzji o zgÅ‚oszeniu kolejnych produktów do oceny skÅ‚oniÅ‚a nas bardzo pozytywna reakcja konsumentów na znak „DoceÅ„ polskie”, który zostaÅ‚ umieszczony na opakowaniach wczeÅ›niej nagrodzonych wyrobów. GodÅ‚o promocyjne spotkaÅ‚o siÄ™ z zainteresowaniem konsumentów, którzy dopytywali o sposób jego nadawania, czy też datÄ™ zdobycia nagrody – mówi Natalia Kaberow, Dyrektor ZarzÄ…dzajÄ…ca Fabryki COPERNICUS Sp.z o.o. – Znak programu podniósÅ‚ prestiż wyróżnionym wódkom i upewniÅ‚ konsumentów, że „polskość” naszych produktów jest nie tylko deklaracjÄ…, ale zostaÅ‚a sprawdzona przez specjalistów. Logotyp „DoceÅ„ polskie” jest eksponowany nie tylko na opakowaniach wódek, ale także w katalogu wyrobów oraz na plakatach
– dodaje N. Kaberow. Fabryka COPERNICUS jest laureatem XIV atestacji żywnoÅ›ci. Firma z Nieszawy zdobyÅ‚a certyfikaty „DoceÅ„ polskie” i tytuÅ‚y TOP PRODUKT za dwa produkty: Copernicus Premium Vodka oraz Copernicus Premium Gold Potato. W trakcie XVIII audytu ocenione zostanÄ… dwie inne propozycje z oferty nieszawskiej fabryki: Copernicus Premium Gold Rye Vodka i Copernicus Platinum.
– Konkurencja na rynku produktów spożywczych jest ogromna, stÄ…d potrzebujemy stale oceniać nasze wyroby, badać opinie i wyciÄ…gać trafne wnioski. Jednym z elementów naszego systemu badaÅ„ jest udziaÅ‚ w konkursach i programach takich jak „DoceÅ„ polskie”. Ponadto niezwykle istotne dla firmy „HaÅ„derek” jest promocja polskiej, dobrej jakoÅ›ciowo żywnoÅ›ci i dlatego, jak również z uwagi na pozytywne reakcje naszych klientów na poprzedniÄ… doskonałą ocenÄ™ i certyfikat TOP PRODUKT dla KieÅ‚basy Herbowej i Boczku Dymionego – nie możemy pominąć tej inicjatywy – wyjaÅ›nia Krzysztof Szyndler, Marketing Manager ZakÅ‚adu Przetwórstwa MiÄ™snego „HaÅ„derek”. Za sprawÄ… zbliżajÄ…cej siÄ™ certyfikacji firma może zdobyć kolejne laury programu „DoceÅ„ polskie”; w XVIII atestacji udziaÅ‚ wezmÄ… Szynka „Ze Wsi Buczkowice” oraz Schab Naturalny z serii „Klasyka Gatunku” tego producenta. Przedstawiciel firmy doskonale zdaje sobie sprawÄ™ z potencjaÅ‚u godÅ‚a „DoceÅ„ polskie” i możliwoÅ›ci, jakie ono daje.
– Jeżeli produkt otrzyma najwyższÄ… notÄ™ (a tak siÄ™ staÅ‚o podczas poprzedniej certyfikacji z naszym udziaÅ‚em) to idziemy szerokim frontem – informujemy o tym fakcie w czterech kanaÅ‚ach dystrybucji, zarówno Odbiorców biznesowych, jak i konsumentów w sklepach firmowych. To skutkuje dobrymi wynikami sprzedaży – zapewnia K. Szyndler.
– Certyfikat programu okreÅ›la pochodzenie żywnoÅ›ci, a to skÅ‚ania wielu konsumentów do bliższego poznania produktu i przekonania siÄ™ jak smakuje. Konsument dziÄ™ki certyfikatowi zwraca uwagÄ™ na wyrób, a jeÅ›li jego smak przypadnie mu do gustu – staje siÄ™ naszym staÅ‚ym klientem. Wszyscy zainteresowani nabywcy bez trudu znajdÄ… w mediach informacje dotyczÄ…ce godÅ‚a „DoceÅ„ polskie”, a przez to utwierdzÄ… siÄ™ w przekonaniu, że certyfikat nie jest nadawany każdemu wyrobowi, ale honoruje siÄ™ nim tylko te najbardziej wartoÅ›ciowe – podkreÅ›la Katarzyna Surowiec z ZakÅ‚adu Produkcyjno-Handlowo-UsÅ‚ugowego „Transrol”. MieszczÄ…ca siÄ™ w WÄ…soszu Dolnym firma publikuje godÅ‚o programu na materiaÅ‚ach promocyjnych; ulotkach, roll-upach, katalogach, jak również na stronie internetowej i w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych.
Ogórki konserwowe, Kapusta kiszona z grzybami leÅ›nymi, Sok tÅ‚oczony naturalny 100 % jabÅ‚ko, Buraczki wiórki i Papryka konserwowa – to artykuÅ‚y, za które firma „Transol”zdobyÅ‚a certyfikaty. Ogórki, kapusta i sok zostaÅ‚y dwukrotnie wyróżnione godÅ‚em promocyjnym, zaÅ› buraczki, papryka oraz sok otrzymaÅ‚y nie tylko godÅ‚o programu, lecz także tytuÅ‚y TOP PRODUKT. Podczas najbliższej certyfikacji szansÄ™ zdobycia wyróżniania bÄ™dzie miaÅ‚ Syrop z malin.
– Produkty Tarsmak uczestniczyÅ‚y łącznie w czterech audytach programu „DoceÅ„ polskie”, w tym dwukrotnie ubiegaliÅ›my siÄ™ o dalszÄ… możliwość posÅ‚ugiwania siÄ™ certyfikatem, uzyskujÄ…c pozytywny wynik. WÅ›ród laureatów, nagrodzonych przez Lożę Ekspertów znalazÅ‚y siÄ™, miÄ™dzy innymi: Sos do frytek i hamburgerów, Sos serowy, Sos do kanapek (wszystkie zdobyÅ‚y tytuÅ‚y TOP PRODUKT), Sos tatarski premium, Sos czosnkowy premium i Sos czosnkowy. Produkty te otrzymaÅ‚y godÅ‚o promocyjne dwukrotnie – ponowne wyróżnienia przyznano 2 lata po pierwszej ocenie. Powyższy fakt potwierdza, że niezmiennie oferujemy klientom produkty najwyższej jakoÅ›ci. Nasi odbiorcy rozpoznajÄ… dobrze markÄ™ Tarsmak. Certyfikat „DoceÅ„ polskie” jest ugruntowaniem naszej pozycji jako polskiego producenta, speÅ‚niajÄ…cego wygórowane oczekiwania Å›wiadomego konsumenta na bardzo konkurencyjnym rynku, zdominowanym przez Å›wiatowe koncerny spożywcze. W dobie rosnÄ…cego patriotyzmu zakupowego, laur „DoceÅ„ polskie” ma tym wiÄ™ksze znaczenie i prestiż, że podkreÅ›la pochodzenie wyrobu, jego wkÅ‚ad w rozwój i utrzymanie rodzimych przedsiÄ™biorstw i miejsc pracy. Posiadanie godÅ‚a promocyjnego to istotne narzÄ™dzie, wokół którego można budować swojÄ… pozycjÄ™ na rynku i komunikacjÄ™ z konsumentami – podsumowuje Teresa Gondek, wÅ‚aÅ›ciciel ZPiOAS TARSMAK.
* * *
Zdjęcia:
Podpis: Wybrane produkty, które Loża Ekspertów oceniała podczas XVII audytu żywności.